Založ si blog

Dušičkové úvahy.

Dušičkové úvahy.

Boli ste páliť?Klasické sviečky,či kahance?Zaspomínať na svojich blízkych,podumať,kde sa to vlastne podeli a kde sa podejeme my,až nás pricvikne…
Sviatok Všetkých Svätých,sviatok Dušičiek.
Sviatok,čo to vlastne je?
U nás je taký zvyk,že keď je sviatok,tak sa ´´svätí´´ tým,že sa nepracuje.Nuž slovo svätí,má zrejme niečo spoločné so svätými.Ale aj 1.máj bol štátny sviatok a súdruhovia ho guľášom,klobásami a pivom ´´svätia´´ ešte aj teraz.Ale súdruhovia a svätia?No,to mi akosi nepasuje.
A ´´Sviatok Práce´´ sa oslavuje tým,že sa nepracuje!
A čo už je,v dnešnej dobe zvláštne na tom,keď v kostole,na vianočnej polnočnej omši,sedia v prvej lavici komunisti so svojimi súdružkami, pekne,jeden vedľa druhého,ako sliepky na pánte?
Zvláštne na tom v dnešnej dobe je to,že na tom zvláštne nie je nič!
No a tak som sa dostal k tomu,že niektoré sviatky sa svätia a niektoré sa oslavajú.Môj tatko spomínal,že keď bol ako partizán na oslavách v Bystrici,kde sa oslavovalo prvé výročie SNP,tak vraj pivo a pálenka boli zadarmo!
Nuž,k tomu vari už niet čo dodať…
No a niektoré sviatočné dni si niečo pripomíname.
A toto bude aj prípad ´´Dušičiek´´.
Na tomto sviatku je zaujímavé to,či sviečky zapaľujeme my,alebo či sviečky zapaľujú nám…
A to je rozdiel podstatný!
Keď som bol malý chlapec,pred sviatkom Dušičiek,som chodil s mojou mamou na cintorín.Čistili sme tam hroby,kde spočívali naši starkí.No,čistili sme.Mama čistila a ja som sa túlal po cmiteri.
Ale,myslím,že som tam chodil celkom rád.Mal som rád tú tajomnú atmosféru cintorína.

Starkých sme tam už mali aj z otcovej aj z maminej strany,takže roboty s hrobmi bolo ozaj dosť.Na močaristých Slatinách,som bol nakopať čiernej zeme a na malom vozíku,v plechovej vaničke,sme ju s mamou doviezli na cinter a dosypali na hroby.Mamka čistila hroby,sadila sirôtky a ja som chodil po cintoríne a pozeral som,kde je kto pochovaný.
Cintorín bol pre mňa takým akýmsi záhadným miestom.Motal som sa medzi hrobami s pocitom takého nejakého zvláštneho strachu a pokory.
Vtedy,ako malému chlapcovi,mi ani nenapadlo,že by som sa tu niekedy mohol povaľovať aj ja.
No,dnes,keď mám už šesťdesiatku za sebou a raz som už hrobárovi z lopaty ušiel,sa na „Šek Svätých“,ako vravela naša mama,pozerám akosi inak.Na cmiter chodím nerád a keď idem okolo,mám taký divný pocit a častejšie mi príde na myseľ to známe,´´Memento mori´´.
No a samozrejme aj úvahy o tom,ako to „Tam“,na tom druhom svete,bude.Či sa budem vyvaľovať niekde na nebeských lúkach s pivom v hrsti,alebo vyhrievať reumu v kotlíku,kdesi u ujca Lucifera.
Ako to vlastne funguje?
Dobrí hore,do Neba a zlí dolu,do Pekla?Podľa akého hodnotenia sa budú rozdeľovať poukazy?Kde končí kategória dobrý a začína kategória zlý?
No,zoberme si tak napríklad,ohodnotenie,akože,zlý.
Vrah,ktorý zabil otca,mater sekerkou,politik,ktorý ošmekol celý národ o miliardy euríkov,či násilník,ktorý zneužil deväťdesiatročnú babku.
Tu je to jasné. Do kotla,pricapiť pokrievku a kúriť ta het,až sa im bude z kečky pariť.
Nuž,ale kto bude kúriť a podkladať pod kotlík?Počerná spoluobčianka,čo potiahla v obchode štrimfle?Či taký,čo vyvalil bankomat aj s fundamentom?Podľa čoho sa rozhodne?
No a čo keď je to všetko inak.
Čertovská konfederácia si zvolila svojho šéfa preto,že bol najhorší zo všetkých kandidátov.Hádam si nezvolia dobrého čerta?Tí sú tak v rozprávkach pre deti.
Tam dolu sú predsa také pravidlá,či nie?
No a prečo by mal takýto šéf pchať do kotlov tých najhorších,akých mu zhora dodali?
Tí sa veru v kotlíku pariť nebudú.
Určite tam dolu majú pre nich pochystané dobré fleky nejakých hovorcov,či nebodaj,honorárnych konzulov,či pre sprostejších,službu na vrátnici.
Majú predsa zásluhy,tak ich treba odmeniť.
No a ako je to v nebi?
Nejaký veľkopodnikateľ,čo po tom,ako ho od dobroty vykrútilo,podaroval nejaké tie miliardičky,čo nestihol prehajdákať,chudobnému Vatikánu,bude na jednej úrovni s bezdomovcom,ktorý napitý zamrzol kdesi pod mostom?
Už ho vidím.Túdle!
Nejaké,tie drobné hriechy,sa vraj dajú odpykať,kdesi v očistci.Tak nás učili pán farár na náboženstve.Viete si predstaviť,hore spomínaného veľkopodnikateľa,ktorý pár stoviek euríkov minul v kuplerajte s fľandrami,ako si tento hriešik odrába,verejnoprospešným zbieraním špakov v žltých monterkách,s metlou a fúrikom,kdesi pri nebeskej bráne?
Ja si to teda,predstaviť neviem!
Určite sa bude rozvaľovať vo veľkom koženom foteli,v kancelárii za pár desiatok tísíc,ako nejaký prezident OZA /Odborového zväzu anjelov/,či nebodaj v dozornej rade a.s. NEBO s.r.o.
Tak veru!
Nuž,podľa všetkého sa kdesi dostaneme,či už Tam hore,alebo Tam,kdesi dolu.Určite,nielen mňa,by zaujímalo,v akom stave tam „Kdesi“ prídeme.
Napitý bezdomovec,ktorého zrazilo auto,bude aj Tam opitý?
Alebo už bude,akože ráno po opici,zháňať pivo na dotankovanie?Storočný,pokrčený dedko,sa bude po nebi vláčiť vykrútený bolesťou o paličke,alebo mu choroba prejde a odrátajú mu zo päťdesiat rôčkov a,nebodaj,škrtnú aj ten heksenšús?
Alebo v pekle,pri kotlíku,bude podkladať šéf mafie,v obleku od Versačeho,či vyfasuje firemné montérky a bagandže s oceľovým špicom?A čím sa kúri pod kotlami?Kde berú uhlie a drevo?Používa sa liehový podpaľač alebo staré noviny?Pália biomasu,či smradia po pekle handlovským hnedým?A na dodávky paliva býva výberové konanie?
Há?
Vot,eto vaprosy!
No,tu na tejto zemi sa odpovede asi nedožijeme.Musíme si počkať,až Tam.Tam,tam nám to už potom,bude všetko jasné.

A jasné bude aj to,že ak sa toto objaví v novinách,minimálne,tie žlté monterky a lopata,ma tam hore,či,nedaj Bože,dolu,neminú.
Neviem,či som mal v tomto dušičkovom čase takto…
No,čo už!

Napísal Dušan Kvičník Kolštrom,

13.novembra 2015.

Ako to tam bude?

27.02.2018

Ako to tam bude? Nuž teda,vykrútilo,ako sa hovorí,už kadekoho.Či už to bola dáka slávna celebrita,alebo obyčajný slovenský krpčiar,akože ináč,s ´´holú ricú´´.No a koho to zatiaľ ešte nepostihlo,určite sa dočká.Na každého raz príde,ako sa zvykne vravieť.Páči sa mi také írečité slovänské,že ´´…na každú sviňu,sa už voda varí!´´ Druhá vec ale [...]

Na pumpe.

08.04.2017

Na pumpe. -Daj Bože… -Há? -Reku,daj Bože! -Aha…zo Sľuku,čo? -Čože? -Či zo Sľuku,alebo z Lúčnice? -Prečo? -No ten kroj,parádny… -Nie,nie,z Terchovej! -Á,z Terchovej,Jánošík,čo? -Tak,tak,Juraj,prosím pekne… -Aj pištoliek dvoje,ako v tej pesničke…a to aj strieľa? -Strieľa,akože! -No a čo by si rád,“Jánošík“? -Ja som,prosím [...]

Urob voľakomu dobre. ..

05.04.2017

Urob voľakomu dobre… Bolo,hádam desať hodín a ja som sa ťapkal z krčmy.Posedel som s kamarátmi,vydúchol som si tých mojich pár piviek a ta som sa pobrau. Kráčal som pomaly,dolu pustou nočnou ulicou.Nová,čerstvo vyasfaltovaná ulica,miestnej časti Hrabiny.Pár nových,rýchlo postavených,vyčačkaných barákov zbohatlíckych synkov miestnych zazobancov.Pred každým [...]

Fico, Šefčovič

Fico: Vláda na post eurokomisára za SR opäť navrhne Šefčoviča

18.04.2024 18:30

Uviedol to predseda vlády po skončení mimoriadneho dvojdňového summitu EÚ v Bruseli.

zelenskyj

Rusom chcel pomôcť s atentátom na Zelenského, zbieral informácie o letisku Rzeszów

18.04.2024 18:23

Zelenskyj poľské letisko používa pri cestách do zahraničia, pretože vzdušný priestor Ukrajiny je od začiatku ruskej invázie uzavretý.

Dánsko Požiar Kodaň Burza Budova Historická

Zrútila sa hlavná fasáda historickej budovy kodanskej burzy, ktorá horí od utorka

18.04.2024 18:07, aktualizované: 19:04

Požiar ťažko poničil renesančnú budovu zo 17. storočia, ktorá prišla o svoju vysokú vežu i veľkú časť strechy.

Zoran Milanovič

Chcel byť hráč i rozhodca. Záhrebský Trump ešte nepovedal posledné slovo

18.04.2024 17:31

Bolo to, akoby sa Zuzana Čaputová z pozície hlavy štátu uchádzala o premiérsky post. A hoci chorvátsky prezident Zoran Milanovič so svojimi sociálnymi demokratmi parlamentné voľby nevyhral, v procese formovania budúcej vlády zostáva stále v hre.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 30
Celková čítanosť: 76357x
Priemerná čítanosť článkov: 2545x

Autor blogu

Kategórie